Indonesie 2013

Indonesie >> Java #2

Java 2
Pangandaran: Ons besluit om hier 3 nachten te blijven lijkt direct goed als we de leuke homestay zien. Vanuit hier kunnen we het surfen en een dagexcursie naar de green valley en het national park regelen.

We hebben er voor gekozen om als eerste de dagexcursie te doen en gaan met onze gids Ipen naar de Green Valley. Op de heenweg stoppen we bij een klein dorpje. Hier krijgen we te zien hoe palmsuiker gemaakt wordt. Het siroop dat ze opvangen, door in de boom te klimmen, wordt een aantal uren gekookt. Om te voorkomen dat het vastkookt zit er de hele tijd een vrouwtje bij om het te roeren. Dus bij hoge buitentemperaturen ook nog eens bij een lekker vuurtje zitten.
Verder op in het dorpje maakt een man Wajangpoppen. Hij heeft dit van zijn vader en oom geleerd. De mooie kleren die de poppen aan hebben worden door zijn vrouw gemaakt. Hij speelt een leuk stukje voor ons en we besluiten ook maar een pop te kopen. Leuk souvenir!
Bij de Green Valley aangekomen lopen we het eerste stuk. Als we bij de grot zijn moeten we al onze spullen in de tas stoppen, behalve onze schoenen. Wij gaan namelijk terug zwemmen en onze tassen worden gebracht. Het voelt wel een beetje raar al je spullen achterlaten. De Green Valley is echt super mooi en het water heeft een heerlijke temperatuur. Het is een mooi stuk om terug te mogen zwemmen, soms moet je stukjes over rotsen lopen. Wat zijn waterschoenen dan fijn!!! Ohnee, Sander en Linda waren ze vergeten….
Terug bij onze spullen even stiekem checken of alles nog in de tassen lag. Dit was gelukkig wel zo. Even afdrogen en hup in de auto terug naar Pangadaran.

4travellers @ work

Het national park moesten we nadat we ons omgekleed en geluncht hadden met z’n 3en doen. René was nummer 3 die ziek werd deze vakantie. Het eerste deel van het park heeft mooie aangelegde paden, dat wordt een makkie dachten wij. Onze gids bleef niet op de mooi aangelegde paden, maar ging mooi stukken door het bos. Na een tijdje vond hij zelfs dat het tijd was om te klimmen, natuurlijk ook geen aangelegd pad. Het zal wel komen omdat we van die goeie wandelschoenen aan hadden en hij dacht dan zullen ze die ook goed gebruiken ook. In het park hebben we reeën, stekelvarkens, vleermuizen, makaken en black monkeys gezien.

In de avond zijn we over de souvenirsmarkt gelopen. In de souvenirsstraat hebben ze te gekke fietsen, dit hadden we de avond ervoor al gezien. Dit moesten we natuurlijk doen… Een 4-wieler met overkapping, feestverlichting en muziek. Het is super grappig, maar wel vermoeiend want het koelt in de avond niet echt af.

Disco fietsen
De volgende dag was het dan zover, we gaan SURFEN! Althans we gaan een poging doen. Het was pas in de middag, dus we konden ons in de ochtend alvast geestelijk voorbereiden. Onze surfles begon op het droge. Eerst wat uitleg over hoe te peddelen, op te staan en eraf te vallen. Dan eerst oefenen op het strand. Daar liggen dan de 4 surfboards op het strand. Liggen en peddelen maar. Peddel peddel peddel, stand up!!! Het klinkt zo makkelijk, maar het opstaan op het droge is de eerste keer al niet makkelijk…dat belooft wat voor in het water. Na een aantal keer op het droge wordt het tijd om het in het water te proberen. Gelukkig hebben we surfinstructeurs erbij, want het is best lastig. Je moet namelijk aan zoveel dingen denken. Maar het is ons in ieder geval allemaal gelukt om te staan en een golf uit te surfen.

Vanaf Pangadaran gaan we verder via Yogyakarta naar de Borobudur. Het stuk vanaf Pangadaran tot aan Yogyakarta doen we met de trein. Deze rit duurt 3,5uur. In Yogyakarta aangekomen nemen we een taxi naar Borobudur. We vragen of de taxichauffeur wil stoppen bij de McDonalds en hij doet het, maar dan moeten we het wel in de auto opeten. Geen probleem!! We zitten gezellig met z’n 3tjes op de achterbank te genieten van ons heerlijke eten. Wat kan Indonesisch eten toch lekker zijn 😉

In Borobudur blijven we 1 nacht slapen in het Lotus 1 Guesthouse, deze ligt op 5 minuten loop afstand van de Borobudur. De volgende ochtend staan we om 4 uur in de ochtend al weer buiten voor de zonsopkomst over de Borobudur. We hebben helaas pech. Het is namelijk bewolkt waardoor de zonsopkomst niet zo mooi is.
Om 7.30uur staan we al op de Borobudur zelf, nu is het nog rustig en kunnen we mooie foto’s maken. We hadden afgesproken met Johnny om 8.30uur, hij zou ons het een en ander uitleggen over de Borobudur. Johnny heeft ons veel uitgelegd en niet alleen over de Borobudur. Daarna zijn we nog een keer de Borobudur op geweest, maar nu met wat meer kennis. Hier kregen we weer een rondleiding. Na al die uitleg kijk je er toch anders tegen aan.

4travellers @ work

Dezelfde dag gingen we weer terug naar Yogyakarta, omdat we hier de volgende dag om 7.30uur zouden worden opgepikt om naar de Bromo te gaan. We hadden een nacht eindelijk eens een luxe hotel met een warm water douche en normaal wc!

Om 7.30uur vertrokken we richting de Bromo. Het was een lange reisdag met een idioot als chauffeur. De hele tijd inhalen als het net niet kan en steeds sneller willen rijden. Maar we hebben het overleeft en komen helemaal kapot aan om 21.00uur bij ons hotel. Nog even wat eten en op bed.
Lekker uitslapen zat er niet in, we werden namelijk al om 3.30uur buiten verwacht om naar de zonsopkomst te gaan kijken. En het was koud…brrrrrrr. Het uitzichtpunt is zo toeristisch dat je het bijna niet ziet, daarom zijn wij maar op een andere plaats gaan staan.

4travellers @ work

Tegen een uur of half 6 gingen we naar de Bromo zelf. Snel even de gopro’s op de Jeep plaatsen en gaan. Sander en Linda hebben er voor gekozen om het eerste stuk per paard te doen (alles voor goed beeldmateriaal) en wij zijn gaan lopen. Het laatste stukje ga je met een trap naar boven. Halverwege de trap kregen we een flinke zwavelwolk. Stinken!!! Maar boven heb je wel een super mooi uitzicht.

Terug bij het hotel even ontbijten en dan gaan we al weer verder. Dit keer richting de Ijen vulkaan. Wederom wordt dit een lange reisdag, gelukkig hebben we een andere chauffeur dan de dag ervoor. Helaas voor ons rijdt deze ook als een gek. Onderweg hebben we zelfs nog een klapband gehad, gelukkig reed hij op dat moment niet zo snel.
Tegen 19.00uur kwamen we aan bij ons hotel in de buurt van de Ijen vulkaan. We liggen al om 20.30uur op bed, onze wekker gaat namelijk al weer midden in de nacht af.

Tring tring tring…3.30uur, om 4.00uur worden we uitgecheckt en wel verwacht om richting de Ijen te vertrekken. Het is een pittige klim naar boven. We moeten zo’n 580meter klimmen over een afstand van 3,5 km. Het is maar goed dat we zo vroeg zijn vertrokken, nu is het namelijk nog niet zo warm. Onderweg komen we de bekende zwaveldragers tegen. Zij lopen dit stuk met 70kg bagage over 1 schouder.
Boven bij het kratermeer hebben we een prachtig uitzicht. Je vergeet al snel hoe zwaar het was als je zo’n mooi uitzicht hebt. We hebben ook geluk met de heldere lucht en dat de wind zo staat dat de zwavelrook bij ons wegwaait.
Nu moeten we nog gaan dalen, omdat het zand is met kiezelsteentjes is het nog niet zo makkelijk. Af en toe glijden we wat weg, maar gelukkig is niemand echt uitgegleden en gevallen. Nu is het nog maar een uurtje rijden riching Ketapang, de haven van Java.

Wij gaan nog niet naar de haven, maar naar Banyowangi. Hier hebben we het Berlian hotel, dit was ons aangeraden en als we er zijn snappen we ook waarom. Niet duur, mooi en met
een zwembad!!!

De volgende dag gaan we naar Sukamade, we worden opgehaald bij ons hotel. Onderweg stoppen we bij een lokaal marktje en een palmsuikerfabriekje. Onze picknicklunch krijgen we aan het strand. Na de lunch gaan we ook nog een stukje lopen naar de Green Bay, alleen Linda heeft dit stuk gelopen. Nathalie was namelijk alweer ziek, René bleef bij haar wachten en Sander was gewond aan zijn teen. Dus toen kwam alles op Linda neer.
Rond half 5 kwamen we aan bij Sukamade Mess, onze slaapplaats voor de komende nacht. In onze kamers stonden 5 bedden. Hmmm, welke zullen we eens kiezen. In de avond zijn we naar het strand gegaan om schildpadden te zien eieren leggen. We hadden het bijna opgegeven, maar uiteindelijk hebben we het toch gezien. Het is heel erg indrukwekkend om te zien.

De volgende ochtend gingen we rechtstreeks terug naar het hotel onze backpacks ophalen en op naar de haven. Daar pakken we de boot naar het beloofde Bali….