Baby Orang Utan
Indonesie 2013

Indonesie >> Sumatra

Sumatra,

Deze week zijn wij, René & Nathalie, onze reis begonnen in Sumatra. Sander en Linda komen over een week, waarna we samen trekken door Java en Sulawesi.

We zijn begonnen in Sumatra in Bukit Lawang, we verbleven in het Green Hill Guesthouse. Vanuit onze kamer keek je recht tegen de jungle aan. We love it !! De eerste dag zagen we al direct een wilde orang oetan aan de overkant van de rivier, en dat was ook nog een mannetje. Die zijn erg zeldzaam. In de avond kwamen de Thomas Leaf monkeys in de boom voor ons huis slapen, hoe gaaf is dat?! Onze tweede dag gingen we een jungle trek doen, met aan het begin nog naar het voederplatform van de orang oetans. Hier kwam maar 1 orang oetan op af, maar wel veel makaken. De makaken waren niet agressief zoals we eerder hadden meegemaakt. Er waren zelfs een paar kleintjes bij die mooie kunstjes vertoonden.

Daarna begon onze jungle trek die ongeveer 5 a 6 uur zou duren afhankelijk van onze conditie. Nou na de eerste keer naar boven wisten we al dat het met onze conditie wel zo’n 7 a 8 uur kon duren. Wat was dat zwaar. Na ongeveer een uur klimmen en klauteren hadden we besloten de shortcut te nemen, want dit was toch echt te zwaar voor ons. Onderweg hebben we super veel wilde dieren gezien. Namelijk de Thomas Leaf monkeys, makaken, gibbons, orang oetans, 1 waterschildpad en 1 landschildpad, hornbill, nog veel meer.  Onderweg hebben we het een paar keer echt zwaar gehad, soms moest je zo stijl naar beneden dat je beter kon glijden. Je kon je gewoon nergens aan vast houden. We hebben bij een heerlijke plek geluncht, midden in de jungle bij een riviertje. Super mooi, maar we moesten daarna wel weer omhoog klimmen. Dus we hebben onze lunch wel lang uitgerekt, want je weet wat je te wachten staat. Gelukkig hoefden we niet de hele weg terug te lopen, we gingen namelijk met rubberbanden de rivier af richting ons guesthouse. Dat is echt super leuk om te doen en je bent direct afgekoeld van de warme wandeling. In het water konden we ook direct even onze broeken wassen, die waren namelijk erg vies geworden van het glijden naar beneden en zitten op de grond. Het was wel even frustrerend dat wij het op verantwoorde wandelschoenen doen en onze gidsen op teenslippers en blote voeten. Al met al was het een super mooie dag waar we veel gezien hebben. Het zware klim en daal werk ben je snel vergeten.

De laatste dag in Bukit Lawang zijn we naar de batcave gelopen. Dat was een korte wandeling van ongeveer 3 km. Om in de batcave te komen moesten we weer flinke stukken klimmen. Het is niet zo mooi als de Deer Cave op Borneo, maar we hebben het wel gezien. De volgende dag zijn we richting Lake Toba gegaan. Deze reis duurt ongeveer 7 uur, zonder pauzes. We rijden langs veel palmolie plantages, vroeger was hier de jungle. Het is zo zonde om te zien! Bij Parapat gaan we het meer op om richting ons hotel te gaan. We komen hier in het donker aan, dus we kunnen niet direct zien hoe prachtig ons originele batakhuisje is. De volgende ochtend als we wakker worden slaan we de kleine deurtjes bij ons bed open en kijken direct uit op het meer. Super mooi! Vandaag gaan we met een gehuurde motorscooter over het eiland. De scooter huren kost 7 euro voor de hele dag en dan zit de volle benzine tank er al bij in…

Als eerste gaan we richting Siminindo, daar is een dansvoorstelling van originele batak dansen. Natuurlijk mag het publiek ook weer mee doen. Nathalie kan het niet laten om mee te doen. Na de dansvoorstelling rijden we verder, we hadden een kaart van het hotel meegekregen met allemaal dingen om te zien. We hebben alles van die kaart gemist. Maar toch was het super leuk. Onderweg kwamen we veel kinderen tegen die je allemaal groeten of handje klap willen doen terwijl wij rijden. Als we in een groter dorpje komen zijn er zelfs volwassenen die ons allemaal groeten. We vallen natuurlijk wel op als blanken en dan zijn we ook nog eens blond. Ze hebben daar op het eiland echt nog super mooie batak huizen staan, de een nog mooier dan de andere. We besloten om terug te gaan toen het regende. Zoveel zie je niet als het regent en toen waren zo langs onze afslag gereden en stonden we opeens al in Tuktuk. Dus weer omkeren en maar de weg vragen, we wisten het echt niet meer… helemaal doorweekt kwamen we aan bij ons hotel. Zegt die man bij de receptie en nu lekker een warme douche, maar die hebben we helemaal niet! Bij een batak huis hoort een koude douche. Gelukkig mochten we in een ander huisje wel een warme douche nemen. Volgens mij hadden we al lang niet meer zo van een warme douche genoten.

De reis op Sumatra nadert al weer zijn einde, we gaan terug naar Jakarta waar Sander en Linda ook komen. Dan is 4travellers weer compleet!

Nog 1 ding, wij hebben geen kont meer over van al dat zitten!!